Αθήνα, 11 Φεβρουαρίου 2020
Η 11η Φεβρουαρίου έχει καθιερωθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση ως Ημέρα Εορτασμού του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Αριθμού Έκτακτης Ανάγκης ‘’112’’. Πρόκειται για αριθμό που χρησιμοποιείται σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ, μέσω του οποίου οι πολίτες και οι επισκέπτες που αντιμετωπίζουν κάποια έκτακτη κατάσταση συνδέονται με τις κατά περίπτωση αρμόδιες Αρχές άμεσης απόκρισης (π.χ. Αστυνομία, Πυροσβεστική).
Η υπηρεσία προσφέρεται δωρεάν σε 24ωρη βάση. Η κλήση μπορεί να γίνεται από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο, ακόμα και χωρίς κάρτα SIM, καθώς δε και στην περίπτωση που ο καλών δεν έχει κάλυψη ή βρίσκεται εκτός δικτύου (εθνική περιαγωγή). Συν τοις άλλοις, η υπηρεσία παρέχει τη δυνατότητα άμεσου εντοπισμού της γεωγραφικής θέσης του καλούντος.
Σημειώνεται ότι από 1ης Ιανουαρίου 2020 τέθηκε σε πλήρη λειτουργία η νέα Υπηρεσία Επικοινωνιών Εκτάκτου Ανάγκης. Η τεχνική υποδομή του έργου υλοποιήθηκε μέσω συγχρηματοδοτούμενου έργου, το οποίο ολοκληρώθηκε χάρη στη συνεργασία της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Η νέα υπηρεσία στελεχώνεται διϋπουργικά και περιλαμβάνει εισερχόμενο και εξερχόμενο σκέλος. Το εισερχόμενο σκέλος συνίσταται στη δυνατότητα υποδοχής και διεκπεραίωσης των κλήσεων προς τον Ευρωπαϊκό Αριθμό Έκτακτης Ανάγκης 112, ο οποίος χρησιμοποιείται για δωρεάν κλήση των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης σε όλες τις χώρες της ΕΕ. Ο πολίτης μπορεί να καλέσει το 112 σε κάθε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, οπουδήποτε στην Ελλάδα.
Το δε εξερχόμενο σκέλος (σύστημα συναγερμού πολιτών), επιτρέπει την προειδοποίηση των πολιτών σε περιπτώσεις φυσικών, τεχνολογικών και άλλων καταστροφών με την αποστολή μηνυμάτων μέσω διαφόρων τεχνολογιών και καναλιών επικοινωνίας.
Για την σημερινή εορταστική ημέρα του 112 ο Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας Νίκος Χαρδαλιάς δήλωσε: “Σε συνεργασία με τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκου Πιερρακάκη και με την καθημερινή στήριξη του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, κάναμε άμεσα πράξη τη δέσμευση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για την αναβάθμιση του 112 στη χώρα μας. Σήμερα, η Υπηρεσία Επικοινωνιών Έκτακτης Ανάγκης είναι ένα σύγχρονο σύστημα στην υπηρεσία των Ελλήνων πολιτών και των επισκεπτών της χώρας μας. Στη χώρα μας, το 112 δέχεται και παρέχει βοήθεια σε περισσότερες από 5.000 κλήσεις ημερησίως. Η Ελλάδα είναι πλέον μια από τις λίγες χώρες στην Ευρώπη που έχουν τη δυνατότητα έγκαιρης ειδοποίησης του κοινού με πολλαπλές τεχνολογίες ταυτόχρονα. Με τον Αναπληρωτή μου Γιώργο Καραγιάννη εργαζόμαστε καθημερινά για την αναβάθμιση της υπηρεσίας με στόχο την προστασία της ζωής και της περιουσίας των πολιτών από κάθε είδους φυσική ή τεχνολογική καταστροφή. Στην προσπάθειά μας αυτή έχουμε πολύτιμους συνεργάτες τους παρόχους κινητής και σταθερής τηλεφωνίας, καθώς και τους κατασκευαστές κινητών τηλεφώνων.”.
Τέλος το «112» είναι στελεχωμένο με ειδικά εκπαιδευμένους τηλεφωνητές, οι οποίοι ομιλούν τρεις γλώσσες (ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά) και ανταποκρίνονται σε πραγματικά έκτακτα περιστατικά (π.χ. δεν παρέχουν πληροφορίες για την πρόγνωση του καιρού ή την κυκλοφορία των οχημάτων στα οδικά δίκτυα). Οι χειριστές των κλήσεων συνδέουν τον καλούντα (ανάλογα με το περιστατικό έκτακτης ανάγκης) με:
καθώς και με
Στη χώρα μας το “112” λειτουργεί παράλληλα με τους υπόλοιπους αριθμούς έκτακτης ανάγκης (π.χ. 100, 166, 199), ενώ ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες το έχουν υιοθετήσει ως αποκλειστικό εθνικό αριθμό έκτακτης ανάγκης. Επίσης, λειτουργεί εκτός ΕΕ, σε χώρες όπως η Ελβετία και η Νότια Αφρική.
Στην ηλεκτρονική διεύθυνση της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας www.civilprotection.gr και στον ιστότοπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής www.112.eu