Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Δελτίο τύπου

Ομιλία Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Γιάννη Κεφαλογιάννη στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής

Μοιράσου το
Διαβάστε το Δελτίο Τύπου σε pdf
Ομιλία Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Γιάννη Κεφαλογιάννη στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής

Πέμπτη, 19 Ιουνίου 2025

Ο Υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Γιάννης Κεφαλογιάννης, συμμετείχε με τον Υφυπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Ευάγγελο Τουρνά, σήμερα, Πέμπτη 19 Ιουνίου 2025, στην 3η συνεδρίαση  της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, με θέμα ημερήσιας διάταξης το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας «Πλαίσιο για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας: Διατάξεις για την πολιτική προστασία και το Πυροσβεστικό Σώμα».

Ο κ. Κεφαλογιάννης ανέφερε κατά την ομιλία στην Επιτροπή, επί των άρθρων του νομοσχεδίου:

«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θα ξεκινήσω την τοποθέτησή μου με μία γενικότερη παρατήρηση. Στην προηγούμενη συνεδρίαση ακούσαμε όλους τους φορείς και κυριολεκτώ λέγοντας όλους, λέγοντας ότι η γενική κατεύθυνση του νομοσχεδίου είναι σωστή.

Προφανώς υπήρξαν και κάποιες ειδικότερες παρατηρήσεις, αλλά νομίζω ότι είναι από τις λίγες φορές, νομίζω η το είπε και η εισηγήτρια της πλειοψηφίας, που βλέπουμε ότι οι φορείς στην ουσία οι άνθρωποι οι οποίοι τους αφορά το νομοσχέδιο, είπανε ότι είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Πολλές φορές έχει ακουστεί μία γενικόλογη και αόριστη κριτική για το σύστημα της Πολιτικής Προστασίας στη χώρα μας, ότι για παράδειγμα η Πολιτική Προστασία είναι υποστελεχωμένη, ότι είναι ανοργάνωτη, ότι οι φωτιές στην χώρα μας δεν αντιμετωπίζονται με χαρτιά και νομοσχέδια, αλλά με οργανωμένο σύστημα. Έχω καταγράψει συγκεκριμένες φράσεις. «Οι πυροσβέστες είναι παρατημένοι χωρίς εξοπλισμό ή ότι το κράτος λειτουργεί με καθυστέρηση, αναποτελεσματικότητα και φυσική καταστροφή.»

Να δούμε όμως ποια είναι η πραγματικότητα.

Σκεφτείτε ότι σήμερα που μιλάμε από την αρχή της αντιπυρικής περιόδου, δηλαδή από την 1η Μαΐου μέχρι και σήμερα έχουμε 837 ενάρξεις πυρκαγιών. 837 ενάρξεις αγροτοδασικών πυρκαγιών. Σας ρωτώ. Πόσες από αυτές έχουνε γίνει αντιληπτές; Ενδεχομένως μία δύο και ειδικά πρόσφατα τις τελευταίες ημέρες, κυρίως στην Αττική.

Το λέω αυτό διότι πραγματικά γίνεται μια εξαιρετική δουλειά επί του πεδίου από τους άντρες και τις γυναίκες του Πυροσβεστικού Σώματος, τους εθελοντές πυροσβέστες, τους εθελοντές της Πολιτικής Προστασίας και είναι πολλές φορές άδικη αυτή η κριτική η οποία ακούγεται ότι δεν υπάρχει οργανωμένη Πολιτική Προστασία στη χώρα.

Έχω πει και στην Ολομέλεια, αλλά και δημοσίως, ότι πρέπει να δούμε λίγο που ήμασταν πριν από μερικά χρόνια και που βρισκόμαστε τώρα στο επίπεδο της Πολιτικής Προστασίας. Μία Πολιτική Προστασία που το 2019 ήτανε κυριολεκτικά δύο δωμάτια στην οδό Ευαγγελιστρίας με 10 υπολογιστές και σήμερα είναι ένα Υπουργείο το οποίο προφανώς και μπορεί να κάνει ακόμα περισσότερα πράγματα, αλλά οργανωμένο, με ένα συγκεκριμένο σχέδιο, με ένα συγκεκριμένο πλαίσιο και όπως κατέδειξα και σε προηγούμενες συνεδριάσεις, και με ένα δυναμικό στο Πυροσβεστικό Σώμα που όλα τα προηγούμενα χρόνια βλέπει αύξηση στο δυναμικό του. Χωρίς να σημαίνει αυτό βεβαίως ότι καλύπτεται το 100% των οργανικών θέσεων. Προφανώς και δεν καλύπτεται. Να πω και κάτι στο σημείο αυτό.

Αυτή τη στιγμή προφανώς υπάρχουν οργανικά κενά. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που έρχεται το Πυροσβεστικό Σώμα, όπως κάνουν και τα άλλα Σώματα Ασφαλείας και καλύπτει μέρος των πραγματικών επιχειρησιακών του αναγκών με τους εποχικούς πυροσβέστες.

Αυτή είναι η πραγματική διάσταση των εποχικών πυροσβεστών. Το λέω αυτό γιατί είναι άνθρωποι που πραγματικά κάνουν μία εξαιρετική δουλειά, καλύπτουν επιχειρησιακές ανάγκες, αλλά θα το ξαναπώ, δεν έχουμε την πολυτέλεια σε αυτούς τους ανθρώπους να κάνουμε ένα εμπόριο ελπίδας.

Υπάρχουν συγκεκριμένες πλέον διαδρομές το πως κάποιοι εξ αυτών με συγκεκριμένες προϋποθέσεις, μοριοδότηση όπως είναι η ΕΜΟΔΕ ή όπως είναι οι ΠΕΘ, μπορούν να ακολουθήσουν μία διαδικασία και να μονιμοποιηθούν, αλλά το να κάνουμε γενικότερες και αόριστες προτροπές για τη μονιμοποίηση όλων, είναι κάτι το οποίο τουλάχιστον με το υπάρχοντα δεδομένα είναι ανέφικτο.

Πολλές φορές σε μία κριτική, ερχόμαστε και λέμε ότι όταν φέρνουμε διατάξεις όπως είναι αυτό το παρόν νομοσχέδιο, είναι τεχνικού χαρακτήρα, είναι εμβαλωματικού, έρχεται να καλύψει κάποιες πολύ συγκεκριμένες διευθετήσεις, ακούστηκε τις προηγούμενες Επιτροπές.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σας είπα και στην επί των άρθρων συζήτηση, ότι θα έρθει και ένα μεγάλο νομοσχέδιο το οποίο θα καλύπτει το σύνολο της Πολιτικής Προστασίας. Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο έρχεται να καλύψει πράγματι κάποιες επείγουσες ανάγκες. Για παράδειγμα, η διαδικασία που καθιερώνουμε για την πρόσληψη στην ουσία υγειονομικών ή πιλότων ή τεχνικών, έρχεται να καλύψει μία πολύ πιεστική ανάγκη, διότι από αρχές του επόμενου έτους θα αρχίσουμε να παραλαμβάνουμε ελικόπτερα, αεροσκάφη μέσα από το πρόγραμμα ΑΙΓΙΣ και αυτή τη στιγμή δεν έχουμε πιλότους.

Αυτή η ανάγκη πρέπει να καλυφτεί. Έχουμε πράγματι υποστελέχωση και υπάρχει αυτή η διαδικασία των ΠΕΘ που καθιερώνει το συγκεκριμένο άρθρο, το οικείο άρθρο, για να καλύψουμε άμεσα ανάγκες του Πυροσβεστικού Σώματος με πυροσβέστες γενικών καθηκόντων που θα εξηγήσω στη συνέχεια το πως αυτό βοηθάει στην ομογενοποίηση του Πυροσβεστικού Σώματος και όχι αυτό το οποίο ακούστηκε ως κριτική, ότι στην ουσία δημιουργεί μία νέα κατηγορία.

Για παράδειγμα θα έρθω στο άρθρο για την κήρυξη ή κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Εγώ άκουσα δύο κριτικές, ότι από τη μία η διάρκεια της κατάστασης εκτάκτου ανάγκης είναι ανεπαρκής. Θυμίζω ότι σήμερα είναι ένας μήνας ο οποίος ανανεώνεται ανά μήνα και πολλές φορές έχει φτάσει ακόμα και τα 5 και τα  6 χρόνια σε συγκεκριμένες περιοχές.

Εμείς καθιερώνουμε το τρίμηνο διότι σε αυτό το διάστημα θεωρούμε ότι είναι ένα επαρκές διάστημα προκειμένου ο οικείος Δήμος να προχωρήσει σε ένα σχεδιασμό και εφόσον βεβαίως υπάρχει ανάγκη αιτιολογημένη, θα συμφωνήσω με τον κύριο Ψυχογιό εν προκειμένω, με λογοδοσία. Να δώσουμε και ένα εξάμηνο. Αν χρειαστεί εκ νέου ανανέωση, άλλο ένα εξάμηνο. Δεν σημαίνει ότι σταματάμε στο εννεάμηνο. Αλλά επειδή ξέρουμε και την ελληνική πραγματικότητα. Άμα ξεκινήσουμε το εξάμηνο, θα φτάσουμε στο τέλος του 5ου μήνα, 6ου μήνα, δεν θα έχει γίνει τίποτα. Ξανά ένα εξάμηνο και ξανά ένα εξάμηνο και θα φτάσουμε δυστυχώς σε μία κατάσταση όπου υπάρχουνε Δήμοι που επί πέντε χρόνια σε μία κατάσταση εκτάκτου ανάγκης. 

Και δυστυχώς αυτό αφήνει πράγματι περιθώριο, πάλι θα ξανά συμφωνήσω με τον κύριο Ψυχογιό, και καταχρήσεις. Τώρα, όσον αφορά την τρίμηνη διάρκεια, σας είπα ότι στην ουσία είναι ένας μηχανισμός συγκεκριμένης παρακολούθησης το πως ο οικείος Δήμος στην ουσία προχωράει τις διαδικασίες. Αν δεν υπάρχει συγκεκριμένη αιτιολόγηση προφανώς δεν θα πάρει και την παράταση.

Εκφράστηκε επίσης η ανησυχία για τη συμμετοχή του Περιφερειάρχη στην εισήγηση για την κατάσταση έκτακτης ανάγκης, ότι αυτό μπορεί να οδηγήσει σε αλληλοεπικάλυψη αρμοδιοτήτων ή ότι ενδεχομένως μπορεί να δημιουργήσει μία πολιτικοποίηση της απόφασης.

Θα σας δώσω ένα παράδειγμα λίγο για να καταλάβετε τι εννοούμε. Έχουμε ένα καταστροφικό φαινόμενο. Πλημμύρα, πυρκαγιά, το οποίο συμβαίνει σε ένα σημείο του οδικού δικτύου, το οποία για παράδειγμα είναι στην αρμοδιότητα του Περιφερειάρχη.

Π.χ το επαρχιακό δίκτυο όπως ξέρετε, όσοι είμαστε Βουλευτές Περιφέρειας είναι στην αρμοδιότητα του Περιφερειάρχη. Είναι όμως στη χωρική αρμοδιότητα του Δήμου και πρέπει ο Περιφερειάρχης να περιμένει από τον Δήμαρχο να κηρύξει κατάσταση έκτακτης ανάγκης για το συγκεκριμένο σημείο. Αν για παράδειγμα υπάρχει δυσλειτουργία, μη καλή επικοινωνία μεταξύ Δημάρχου – Περιφερειάρχη, αυτό το σημείο δεν κηρύσσεται ποτέ σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης. Άρα, λέμε εδώ ξεκάθαρα για να μην υπάρχει καμία παρερμηνεία, καμία αν θέλετε σκέψη αλληλοεπικάλυψης.

Μόνο για περιπτώσεις καθαρής αρμοδιότητας του οικείου Περιφερειάρχη, να μπορεί και ο ίδιος να κάνει εισήγηση, την οποία ούτως ή άλλως ξέρετε ότι την απόφαση την παίρνει η Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας. Δεν παίρνει την απόφαση ο Περιφερειάρχης. Να κάνει εισήγηση λοιπόν ο Περιφερειάρχης μόνο για ζητήματα της δικής του αρμοδιότητας. Άρα δεν υπάρχει κανένα ζήτημα αλληλοεπικάλυψης.

Πάμε λοιπόν στην κριτική που ακούστηκε για την πρόσληψη εξειδικευμένου προσωπικού στην Πολιτική Προστασία. Σας έδωσα πριν το παράδειγμα. Καλούμαστε να προσλάβουμε γιατρούς ειδικευμένους, όχι ειδικευόμενους. Ειδικευμένους γιατρούς που η διαδικασία σήμερα είναι γραπτών εξετάσεων, δηλαδή ο καρδιολόγος να ξαναγράψει γραπτές εξετάσεις πάνω στην καρδιολογία, να έχουμε μέλη ΔΕΠ, αυτό προβλέπεται.

Τα μέλη ΔΕΠ να τους κλείσουμε επί 24ώρου βάσεως όπου στο Υπουργείο Παιδείας όπως είναι οι πανελλαδικές και στην ουσία αυτό έχει ως αποτέλεσμα πέρσι να ακυρωθούν τρεις διαγωνισμοί και για υγειονομικούς και για πτητικούς και για τεχνικούς. Τι λέμε; Να εφαρμοστεί ένα σύστημα όπως είναι στο ΕΣΥ. Στο ΕΣΥ όταν για παράδειγμα βγαίνει μία προκήρυξη, δεν βάζουμε τον καρδιολόγο να ξαναγράψει εξετάσεις. Υπάρχει η μοριοδότηση που όποιος έχει παραπάνω μόρια πάει στο οικείο νοσοκομείο. Αυτή είναι η διαδικασία. Δεν ανακαλύπτουμε την πυρίτιδα αυτή τη στιγμή. Ακολουθούμε ακριβώς ίδια διαδικασία όπως συμβαίνει σε άλλους τομείς του δημοσίου.

Έρχομαι τώρα στο ζήτημα των Πυροσβεστών Επί Θητεία. Κάποιοι το παρουσίασαν ως μία ηλικιακή αυθαίρετη επιλογή, ενδεχομένως σαν μία ταξική επιλογή. Κανένα από αυτά δεν ισχύει. Είναι στην ουσία μία επιλογή επιστημονική με πολύ συγκεκριμένη λογική. Θα σας πω κυρίες και κύριοι συνάδελφοι ότι αυτή τη στιγμή ο μέσος όρος στο Πυροσβεστικό Σώμα είναι τα 47 έτη. Κάποιοι εκ των φορέων ανέφεραν τα 50. Δεν είναι τα 50, στην ουσία είναι τα 47. Ξέρετε πολύ καλά ότι αυτή τη στιγμή όλοι συμφωνούμε ότι πρέπει να πέσει το ηλικιακό όριο.

Και πρέπει να πέσει το ηλικιακό όριο γιατί όταν μιλάμε για την περίπτωση του πυροσβέστη δεν είναι ένας τυπικός δημόσιος υπάλληλος ο οποίος θέλουμε και την εμπειρία, θέλουμε και την επιστημονική κατάρτιση.

Είναι ένας άνθρωπος ο οποίος κουβαλάει πολλά κιλά, για παράδειγμα όταν θα χρειαστεί να κατασβέσει την πυρκαγιά πρέπει να έχει μια σωματική ρώμη πολύ συγκεκριμένη.  Ξέρετε πολύ καλά από όλες τις επιστημονικές μελέτες ότι η σωματική δύναμη μεταξύ 20 και 30 στην ουσία είναι εκεί που φτάνει το ανώτατό τους όριο μέχρι τα 35 και μετά αρχίζει δυστυχώς η κατάπτωση. Συνεπώς, εδώ πέρα μιλάμε για ζητήματα που κυριολεκτικά επειδή αυτοί οι άνθρωποι έχουν να αντιμετωπίσουν κρισιμότατες καταστάσεις, είναι ζητήματα ζωής και θανάτου.

Συνεπώς, και θέλω αυτό λίγο να καταγραφεί. Δεν ερχόμαστε εδώ πέρα να κάνουμε μια διαφορετική κατηγορία συμβασιούχων. Μιλάμε για μόνιμο προσωπικό στην ουσία, γιατί είναι επί της αρχής 7ετία. Εξήγησα και στην επί των άρθρων συζήτηση ότι τυπικά ναι, κύριε Κατσώτη, φεύγουν οι οργανικές θέσεις όταν όμως γίνεται η μονιμοποίηση επανέρχονται, άρα δεν είναι ότι χάνονται οργανικές θέσεις.

Άρα και το ζήτημα της 7ετίας επειδή τυπικά θεωρούνται συμβασιούχοι αλλά μετά υπάρχει η διαδικασία της μονιμοποίησης με πολύ συγκεκριμένη διαδικασία επανέρχονται. Και στην ουσία ακολουθούμε ένα μοντέλο που στις Ένοπλες Δυνάμεις είναι γνωστό σε όλους, το μοντέλο των ΕΠΟΠ.  Στη δε ελληνική αστυνομία είναι το ίδιο με τους ειδικούς φρουρούς.  Τα όρια εκεί πέρα, είναι στις μεν Ένοπλες Δυνάμεις τα 28 έτη και αν θυμάμαι καλά το ίδιο είναι και στους ειδικούς φρουρούς.

Αν δει μάλιστα κανείς και την διεθνή πρακτική θα δει ότι το όριο εισόδου π.χ. στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι μάξιμουμ τα 28 με 30 έτη. Στη Γερμανία τα 30, στην Ισπανία το αυτό, στο Ηνωμένο Βασίλειο τα 23 με 27. Κανείς δεν έρχεται να πει εδώ πέρα ότι ξαφνικά θα αρχίσω να βάζω μόνιμο προσωπικό στην ουσία τα 40 και τα 50. Όσον αφορά των γενικών καθηκόντων, στην ουσία με αυτό τον τρόπο είναι και ένας τρόπος ομογενοποίησης διότι αυτοί είναι γενικών καθηκόντων.

Προφανώς οι περισσότεροι θα κατευθυνθούν για οδηγούς διότι στην ουσία εκεί υπάρχει και μια πολύ μεγάλη ανάγκη στο πυροσβεστικό σώμα. Μάλιστα αν θα δείτε και στα κριτήρια εισόδου στο σώμα περιλαμβάνει το δίπλωμα Γ’ κατηγορίας.  Ακούστηκε εδώ πέρα ότι δεν περιλαμβάνεται, ότι θα προσλάβουμε μάλλον άτομα χωρίς δίπλωμα. Νομίζω αναφέρεται ρητώς.

Για τους δε εποχικούς στην ουσία αυτοί που είναι και μέχρι τα 30 έτη μοριοδοτούνται επιπλέον προκειμένου μέσω αυτής της διαδικασίας να μονιμοποιηθούν στο σώμα. Δεν μπορούμε όμως να πούμε, θα ήταν ανεύθυνο να πούμε δημοσίως ότι αυτή τη στιγμή μπορούμε να μονιμοποιήσουμε και τους 2.500.

Θυμίζω δε ότι οι ΕΜΟΔΕ, οι «δασοκομάντος» που με τις φετινές προσλήψεις ανέρχονται πλέον στα 1.600 άτομα, πρακτικά η συντριπτική τους πλειοψηφία έχει προέλθει από την δεξαμενή των εποχικών. Και γιατί έχει προέλθει από την δεξαμενή των εποχικών;  Γιατί πολύ απλά έχουν μοριοδοτηθεί αυξημένα αυτοί οι συνάνθρωποί μας.

Άρα, ούτως ή άλλως, η πολιτεία τα τελευταία χρόνια έχει δείξει μια φροντίδα στους ανθρώπους τους εποχικούς οι οποίοι άνδρες και γυναίκες και εκείνοι έχουν δώσει πραγματικά μια πολύ μεγάλη μάχη. Αλλά το να πάμε σε μια γενικότερη και γενικόλογη αν θέλετε και αόριστη υπόσχεση ότι θα τους μονιμοποιήσουμε όλους, αυτό είναι κάτι, θα το ξαναπώ, ανέφικτο.

Είπα και στην Επιτροπή ότι έχουμε προχωρήσει και σε μια σειρά από θεσμικές παρεμβάσεις για τους εποχικούς πυροσβέστες. Πρώτη φορά καθιερώθηκε η διαδικασία της δωρεάν μετακίνησής τους στα μέσα μαζικής μεταφοράς σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Ένα πάγιο αίτημα το οποίο το ζητούσαν, εύλογο αίτημα το οποίο έγινε πριν από ένα μήνα.

Είπαμε επίσης ότι αυξήθηκε ο χρόνος εργασίας τους ανά σεζόν, ανά περίοδο από 6 σε 8 μήνες για συγκεκριμένους επιχειρησιακούς λόγους. Θέλω να πω ότι υπάρχει λοιπόν φροντίδα της πολιτείας και για αυτή την κατηγορία των συνανθρώπων μας.

Θα ολοκληρώσω, κυρία Πρόεδρε, στην ουσία λέγοντας το εξής.  Από πολλούς συναδέλφους, όχι μόνο χθες και σήμερα, αλλά κατά καιρούς έχει υπάρξει μια δυσπιστία για την πολιτική προστασία. Μπορώ να το κατανοήσω σαν πολιτική στάση να υπάρχει μια κριτική και καλώς είναι γιατί στην τελική αυτό δείχνει και την Κυβέρνηση σε μια καλύτερη αντιμετώπιση των ζητημάτων.  Από την κριτική όμως αυτή μέχρι μια γενικότερη και έναν, αν θέλετε, ισοπεδωτικό μηδενισμό όλων των προσπαθειών νομίζω ότι αυτό σίγουρα απέχει μια πολύ μεγάλη απόσταση.

Για αυτό λοιπόν και εγώ και ενόψει και της επόμενης συνεδρίασης θα σας παρακαλέσω να ξαναδείτε λίγο τα άρθρα, να δείτε λίγο πραγματικά τι υπάρχει πίσω από την κάθε διάταξη.  Δεν ερχόμαστε εδώ πέρα ούτε να παγιδέψουμε κανέναν, ούτε να έχουμε δεύτερες και τρίτες σκέψεις.

Είναι διατάξεις, για αυτό είναι και σχετικά μικρό το νομοσχέδιο, που έρχονται να επιλύσουν πραγματικές ανάγκες, άμεσες ανάγκες. Και θα το ξαναπώ, όταν θα βγει και στην επίσημη διαβούλευση η μεγάλη μεταρρύθμιση της πολιτικής προστασίας, στην ουσία του 4662 με βάση και τα διδάγματα των προηγούμενων ετών, βεβαίως και τα κόμματα είναι ευπρόσδεκτές όλες οι προτάσεις να ενσωματωθούν και να υιοθετηθούν στο τελικό σχέδιο νόμου.
 

Και μια-δυο απαντήσεις από παρατηρήσεις που έκαναν κάποιοι εκ των συναδέλφων.
Ρώτησε ο κύριος Πουλάς γιατί ιδρύουμε την 21η ΕΜΟΔΕ συγκεκριμένα στην Καβάλα. Κύριε συνάδελφε, επιχειρησιακά αυτή τη στιγμή στην βόρεια Ελλάδα έχουμε μια ΕΜΟΔΕ η οποία λειτουργεί στον Έβρο και άλλη μια ΕΜΟΔΕ η οποία λειτουργεί στη Θεσσαλονίκη. Προφανώς υπάρχει ένα κενό ανάμεσα και μιλάμε για μια πολύ μεγάλη Περιφέρεια, την κεντρική Μακεδονία και ανατολική Μακεδονία-Θράκη η οποία δυστυχώς τα τελευταία χρόνια μας έχει δώσει κυρίως πυρκαγιές στην περιοχή της Θάσου, του Όρβηλου Όρους, του  Παγγαίου Όρους. Συνεπώς η λογική τοποθέτηση της 21ης ΕΜΟΔΕ δηλαδή των δασοκομάντο ήταν να γίνει στην Καβάλα. Είναι για καθαρά επιχειρησιακούς λόγους ύστερα από εισήγηση του πυροσβεστικού σώματος.

Για τον μηχανισμό της έρευνας και διάσωσης που έθεσε ο κύριος Ψυχογιός. Πράγματι υπήρξαν καθυστερήσεις τα προηγούμενα χρόνια.  Να σας πω όμως ότι μόνο το τελευταίο δίμηνο έχουν εκδοθεί δύο κοινές υπουργικές αποφάσεις που ορίζουν τις βάσεις ίδρυσης του συγκεκριμένου μηχανισμού. Δεν είναι τόσο εύκολη υπόθεση, δεν είναι απλώς να πούμε που ορίζονται γιατί θα πρέπει να βρούμε αεροδρόμια τα οποία λειτουργούν επί 24ωρου βάσεως, δεν υπάρχουν κάποιες άλλες συγκρούσεις, για παράδειγμα με οργανισμούς οι οποίοι έχουν τη λειτουργία των αεροδρομίων. Θα πρέπει όλες αυτές οι βάσεις να είναι όλο το 24ωρο έτοιμες με ηλεκτροδότηση, με καύσιμα, με προσωπικό. Συνεπώς έχει γίνει όλη αυτή η προεργασία και πολύ σύντομα θα είμαστε και στην διαδικασία να βγούμε και στον διαγωνισμό.

Αναφερθήκατε αν κατάλαβα καλά αν δεν σας αδικώ, για μοριοδότηση των εθελοντών πολιτικής προστασίας για τις προκηρύξεις ΕΜΟΔΕ. Αν το κατάλαβα καλά αυτό έρχεται σε αντίθεση στην ουσία με την υπεράσπιση των εποχικών και των εθελοντών πυροσβεστών στο εξής. Στις ΕΜΟΔΕ καλώς αυτή τη στιγμή μοριοδοτούμε τους εποχικούς και τους εθελοντές πυροσβέστες. Όχι τους εθελοντές πολιτικής προστασίας. Αυτό θα τους έφερνε σε μια αντίθεση και ενδεχομένως θα αδικούσε τους εποχικούς που καλώς τους υπερασπίζεστε αλλά και τους εθελοντές πυροσβέστες.

Και τέλος, αναφέρθηκε ο κύριος Κατσώτης ότι δεν έχει ελεγχθεί μεγάλη πλειοψηφία των σχολείων στην Ελλάδα.  Κύριε συνάδελφε, επειδή απάντησα τις τελευταίες δυο εβδομάδες σε δυο συναδέλφους, και στον κύριο Δελή και στον κύριο Συντυχάκη, συγκεκριμένα για τον προσεισμικό έλεγχο, τον πρωτογενή προσεισμικό έλεγχο στα σχολεία. Και έδωσα και πολύ συγκεκριμένα στοιχεία, θα τα επαναλάβω στην Επιτροπή. Έχουμε 10.401 επιλέξιμες εγγραφές σε εκπαιδευτήρια πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα.  Εξ αυτών το 85% έχει ήδη ανατεθεί ο έλεγχος από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος που είναι ο αρμόδιος φορέας για να το κάνει. Έχει ολοκληρωθεί ο έλεγχος στο 83% των κτιρίων αυτών και έχουμε αποτελέσματα συνολικά δηλαδή αν δει κανείς τα 10.500 περίπου κτίρια στο 70%. Μέχρι τέλος του έτους θα έχει ολοκληρωθεί όλος ο έλεγχος, ο πρωτοβάθμιος. Στα σχολεία τα οποία ενδεχομένως να δούμε ότι υπάρχει ένα πρόβλημα θα πάμε και σε δευτεροβάθμιο έλεγχο.

Υπάρχει μάλιστα μια βαθμονόμηση σε κατηγορία Α, Β, και Γ δηλαδή Α είναι πιο υψηλού κινδύνου, Β μεσαίου και Γ πιο χαμηλού. Το Α δεν σημαίνει αυτόματα ότι είναι επικίνδυνο το κτίριο, είναι συγκριτικά με το Β και το Γ. Και όπου  υπάρξει εμφανής κίνδυνος ή ανάγκη δευτεροβαθμίου προφανώς και θα προχωρήσουμε.

Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι ο κύριος του έργου, εν προκειμένω για παράδειγμα οι δήμοι, δεν έχουν την υποχρέωση συντήρησης και βεβαίως αποκατάστασης των χώρων. Αλλά ο έλεγχος γίνεται και μάλιστα στο νομοσχέδιο και αυτό είναι μια διάταξη την οποία κακώς δεν ανεδείχθη στη συζήτηση, περιλαμβάνουμε όχι μόνο τα σχολεία αλλά πλέον το διευρύνουμε και βάζουμε μέσα και τις αθλητικές εγκαταστάσεις. Κρίσιμες επίσης εγκαταστάσεις που και η νεολαία μας αλλά και οι ενήλικες πηγαίνουν και θα πρέπει να γίνει κάποια στιγμή και εκεί πέρα ένας προσεισμικός έλεγχος.

Κυρία Πρόεδρε, και πάλι ευχαριστώ τους κυρίους και τις κυρίες συναδέλφους για την ανοχή.»