Τετάρτη, 04 Ιουνίου 2025
Βρεθήκατε σε αυτή τη θέση πριν από λίγους μήνες, ως μια φυσική συνέχεια της θέσης που κατείχατε πριν, ως υφυπουργός στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας.
Πράγματι ως υφυπουργός Εθνικής Άμυνας, μεταξύ 2023-2025, είχα και την αρμοδιότητα της Πολιτικής Προστασίας. Με τον κ. Δένδια, είχαμε συστήσει τη ΔΙΚΑΦΚΑ, τη Διοίκηση Κατασκευών και Αντιμετώπισης Φυσικών Καταστροφών. Πρακτικά είναι ένας δεύτερος, επίσημος πυλώνας της πολιτικής προστασίας. Βοηθά επιχειρησιακά το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, όταν υπάρχει μια φυσική καταστροφή, αλλά και προληπτικά, όταν χρειάζονται κάποια περίπολα ή επιτήρηση τις δύσκολες ημέρες.
To Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας είναι ένα νεοσύστατο Υπουργείο. Φαίνεται ότι και φέτος θα έχουμε μια έντονη αντιπυρική περίοδο, καθώς ξεκίνησαν πολύ νωρίς οι πυρκαγιές.
Ναι, είναι ένα νεοσύστατο Υπουργείο. Συστάθηκε τέλη του 2021, όμως ήδη από το 2019 ξεκίνησε μια προσπάθεια ενίσχυσης της Πολιτικής Προστασίας στη χώρα μας. Μέχρι τότε, η Πολιτική Προστασία ήταν μια Γενική Γραμματεία υπαγόμενη στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, όπου υπαγόταν και το Πυροσβεστικό Σώμα. Από το 2019 μέχρι και σήμερα –τολμώ να πω– έχουν γίνει όχι απλά βήματα, αλλά άλματα θεσμικά και επιχειρησιακά. Για παράδειγμα, το 2019 υπηρετούσαν συνολικά 14.000 πυροσβέστες, γυναίκες και άντρες. Αναφερόμαστε στους μόνιμους και τους εποχικούς. Φέτος, ξεκινήσαμε την αντιπυρική περίοδο με 18.000 άτομα. Μιλάμε για αύξηση περίπου 30%. Επίσης έχουμε 20 ομάδες ΕΜΟΔΕ ανά την Επικράτεια, που είναι εξειδικευμένοι στις δασικές πυρκαγιές, και φέτος έχουμε 4 παραπάνω στην Ηλεία, τη Χαλκίδα, τη Ζάκυνθο και τα Χανιά.
Παράλληλα «τρέχει» το εθνικό πρόγραμμα Πολιτικής Προστασίας «Αιγίς», ύψους πάνω από 2 δις για την προμήθεια όλων των μορφών τεχνολογικού εξοπλισμού, από εναέρια και επίγεια μέσα έως ψηφιακά και επικοινωνίες, που δεν υπήρχαν όλα τα προηγούμενα χρόνια. Και κυρίως υπάρχει πλέον ένα θεσμικό πλαίσιο το οποίο ορίζει ξεκάθαρα τις αρμοδιότητες και της Πολιτικής Προστασίας αλλά και όλων των συναρμόδιων φορέων. Τώρα, έπειτα από συνεχείς επιτόπιες συσκέψεις που είχαμε με όλους τους θεσμικά εμπλεκόμενους φορείς σε όλη την Ελλάδα, θεωρώ ότι το φετινό καλοκαίρι μάς βρίσκει ενισχυμένους.
Ενισχυμένοι και σε drones.
Φέτος θα έχουμε διπλάσιο αριθμό drones σε σχέση με την περσινή χρονιά. Ειδικότερα, πέρυσι είχαμε 45 drones, φέτος έχουμε 82, τα οποία λειτουργούν όλο το 24ωρο, έχουν θερμικές κάμερες, άρα έχουν δυνατότητα να επιχειρούν και τη νύχτα. Από την εμπειρία της περσινής χρονιάς, είδαμε ότι πραγματικά απέδωσαν πάρα πολύ στον τομέα της επιτήρησης. Και μέσω του Αιγίς θα παραλάβουμε σταδιακά 101 drones, τα οποία θα έχουν πολλαπλές δυνατότητες.
Θεωρείτε ότι, με αυτά τα δεδομένα και τις δυνάμεις που μου περιγράφετε, θα μπορέσετε να προλάβετε καταστάσεις ή ότι θα διαχειριστείτε καλύτερα κάποιες πυρκαγιές;
Όποιος πει ότι μπορεί να εκμηδενίσει τις φυσικές καταστροφές και γενικότερα τις συνέπειές τους, σίγουρα δεν σας λέει την αλήθεια και δεν μπορεί να είναι σοβαρός στη δουλειά του. Για μένα αποτελεί πολύ μεγάλη ευθύνη το ότι μου εμπιστεύτηκε ο πρωθυπουργός αυτό το κρίσιμο υπουργείο και θα είμαι ο τελευταίος που θα πει μεγαλοστομίες. Όσα σας περιέγραψα προηγουμένως καταδεικνύουν ότι έχουν γίνει πάρα πολλά σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Ο στόχος είναι, πρώτα απ’ όλα, να μη θρηνήσουμε ανθρώπινες ζωές. Δεύτερον, να έχουμε όσο δυνατόν λιγότερες ενάρξεις πυρκαγιών. Τρίτον, όπου υπάρχει έναρξη, να υπάρχει πολύ γρήγορη απόκριση του μηχανισμού, κι αν κάπου ξεφύγει –γιατί θα υπάρχουν και πυρκαγιές που λόγω θυελλωδών ανέμων και του ανάγλυφου του εδάφους θα ξεφύγουν– να μπορέσουμε να περιορίσουμε τις επιπτώσεις και για το οικοσύστημα και για τις περιουσίες των ανθρώπων.
Η συμμετοχή των εθελοντών πυροσβεστών, που όλοι συμφωνούν ότι είναι πολύτιμοι αρωγοί, πώς θα οργανωθεί φέτος;
Έχει γίνει η καταγραφή και γνωρίζουμε ανά περιοχή τους εθελοντές μας, που συντονίζονται με τους πυροσβέστες μας στη μάχη. Οι εθελοντές πυροσβέστες θα είναι φέτος περίπου 5.000 και οι εθελοντές της Πολιτικής Προστασίας άλλες 5.500. Πρόκειται για κρίσιμο ανθρώπινο δυναμικό, το οποίο μας βοηθάει, όπως είπατε, αποφασιστικά στην προσπάθεια που κάνουμε, μια προσπάθεια που είναι οικουμενική και ξεπερνά κόμματα, παρατάξεις και ιδεολογίες. Μας ενώνει όλους ένας κοινός σκοπός: η προστασία της ανθρώπινης ζωής, της περιουσίας και του περιβάλλοντος.
Πώς αναγνωρίζει το κράτος τη συμβολή και την προσφορά τους; Πώς τους ανταμείβει;
Οι εθελοντές πραγματικά είναι πολύτιμοι σύμμαχοί μας στο πεδίο. Όλες οι πιστοποιήσεις και οι εκπαιδεύσεις γίνονται κατά βάση από το Υπουργείο. Θέλουμε πραγματικά να μην κινδυνεύσει η ασφάλεια κανενός κατά την προσπάθεια κατάσβεσης. Υπάρχουν δύο κατηγορίες: οι εθελοντές πυροσβέστες και οι εθελοντές της πολιτικής προστασίας. Ο καθένας με τον ρόλο του και ο καθένας, επαναλαμβάνω, πολύτιμος σύμμαχος επί του πεδίου. Για τους μεν εθελοντές πυροσβέστες η πολιτεία δίνει διαχρονικά μία αυξημένη μοριοδότηση στις προκηρύξεις που βγαίνουν για το Πυροσβεστικό Σώμα, είτε για εποχικούς είτε για δασοκομάντος – τις ΕΜΟΔΕ. Με αυτόν τον τρόπο υπάρχει μία ηθική, αλλά και πρακτική ανταμοιβή. Και για τις δύο κατηγορίες εθελοντών μας, μέσα από το πρόγραμμα Αιγίς, προβλέπεται μια σειρά από παροχές για την ατομική προστασία, μέτρα ατομικής προστασίας (γάντια, στολές κ.λπ.). Με δεδομένο ότι το πρόγραμμα προβλέπει και έναν πολύ μεγάλο στόλο οχημάτων για το Πυροσβεστικό Σώμα, μέρος του πλεονάσματος που θα υπάρξει, ενδεχομένως θα μπορούσαμε να το διαθέσουμε στις εθελοντικές οργανώσεις.
Όμως, τα παράπονα για ένδεια μέσων, στολών, παπουτσιών και ασυρμάτων, δεν έχουν πάψει τα ακούγονται…
Το Πυροσβεστικό Σώμα διαχρονικά παρέχει όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό στα άτομα τα οποία το απαρτίζουν, στις γυναίκες και στους άντρες, μόνιμους, πενταετούς θητείας και εποχικούς. Κανείς δεν είναι ακάλυπτος. Δεν θα θέσουμε σε κίνδυνο καμία ανθρώπινη ζωή. Αυτό που κάνουμε, και έχουμε την υποχρέωση να κάνουμε, ως Πολιτεία είναι να ανανεώνουμε συνεχώς όλον αυτό τον εξοπλισμό. Επιπλέον, σε ό,τι αφορά τα μέσα, το πρόγραμμα Αιγίς περιλαμβάνει μια σειρά από οχήματα τα οποία αντικαταστήσουν σε πολύ μεγάλο βαθμό τον πεπαλαιωμένο στόλο. Είτε είναι υδροφόρες, είτε για μεταφορά προσωπικού, είτε κάποια pick-up 4x4, τα οποία μεταφέρουν μικρές υδροφόρες, ιδιαίτερα χρήσιμες, και εξοπλισμό για τους πυροσβέστες. Για το προσωπικό μας, που δίνει μάχη κάθε χρόνο όχι μόνο για τις πυρκαγιές και για τα υπόλοιπα φυσικά φαινόμενα, αλλά και για τις διασώσεις πολιτών και ζώων. Δεν θέλω να επικρατήσει η άποψη ότι το Υπουργείο αυτό υπάρχει μόνο για τις πυρκαγιές. Επιχειρεί όλο τον χρόνο και έχουμε την υποχρέωση ως Πολιτεία να παρέχουμε όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό για κάθε είδους συμβάν.
Ποια είναι η κατάσταση των Canadair σήμερα;
Τα Canadair είναι δύο τύπων, 215 και 415, τα οποία τυπικά ως μέσα τα διαχειρίζεται η Πολεμική Αεροπορία και υπάγονται στον στόλο της. Ό,τι πετάει από την Πολεμική Αεροπορία συντηρείται κάθε χρόνο άριστα, αλλά πολλά απ’ αυτά πλησιάζουν την ηλικία των 50 ετών, τα 215. Τα 415 είναι νεότερα. Οι προκάτοχοί μου στο υπουργείο έκριναν ότι έπρεπε να ανανεωθεί ο στόλος των Canadair. Το πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε είναι ότι η γραμμή παραγωγής στον Καναδά είχε σταματήσει επί 10 χρόνια. Εντάξαμε αυτή τη στιγμή και είναι να παραλάβουμε ξεκινώντας από το 2028 συνολικά 7 καινούργια Canadair τύπου 515, τα οποία θα μπορούν να επιχειρούν και νύχτα, καθώς έχουν προηγμένα συστήματα αεροναυτιλίας. Τα 5 νέα Canadair 515 προέρχονται από το πρόγραμμα Αιγίς, και 2 από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Πολιτικής Προστασίας. Παράλληλα, θα προχωρήσουμε σε μια αναβάθμιση των 415. Με αυτό τον εθνικό στόλο, για πρώτη φορά θα θωρακίσουμε τόσο αποτελεσματικά και από αέρος τη χώρα μας. Η Ελλάδα μαζί με τη Γαλλία θα είναι παγκοσμίως οι πρώτες χώρες που θα παραλάβουν αυτόν τον νέο τύπο αεροσκάφους.
Πώς μπορούμε να είμαστε σίγουροι ότι η Πολιτεία θα τρέξει και θα μπορεί να ανταποκριθεί στα φυσικά φαινόμενα, που γίνονται όλο και πιο έντονα λόγω Κλιματικής Κρίσης; Μπορεί σε μια περιοχή να έχουμε πυρκαγιές και σε μια άλλη –την ίδια ώρα– πλημμύρες.
Σας δίνω ένα παράδειγμα: πράγματι, λόγω της κλιματικής κρίσης –και θέλω να επιμείνω, διότι υπάρχουν δυστυχώς πολλοί όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και παγκόσμια που την αμφισβητούν– υπήρξε το φαινόμενο, σε απόσταση 50 χιλιόμετρων μεταξύ τους στη Θράκη, από τη μία να έχουμε σχεδόν πλημμυρικά φαινόμενα κι από την άλλη σοβαρή δασική πυρκαγιά. Θα πρέπει ο κρατικός μηχανισμός, εν προκειμένω η Πολιτική Προστασία, να είναι έτοιμη, με τα μέσα και το ανθρώπινο δυναμικό που διαθέτει, να αντιμετωπίσει όσο γίνεται καλύτερα όλα αυτά ταυτόχρονα. Πρωτίστως είναι η προστασία της ανθρώπινης ζωής, διότι στο παρελθόν είχαμε τραγωδίες οι οποίες είχαν ως συνέπεια να θρηνήσουμε συμπολίτες μας. Δεν βάζω σε δεύτερη μοίρα, όμως, την προστασία και της περιουσίας αλλά και του περιβάλλοντος. Το υπουργείο μας δεν είναι ένα υπουργείο πυρκαγιών. Καλείται, ταυτόχρονα, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, να αντιμετωπίσει μια σειρά από κινδύνους που προέρχονται από φυσικές καταστροφές ή από ανθρωπογενείς δραστηριότητες, ειδικά στις πυρκαγιές. Σίγουρα, χρόνο με τον χρόνο θωρακιζόμαστε περισσότερο, αλλά θέλω να γίνει απόλυτα σαφές ότι δεν υπάρχει ούτε θα υπάρξει ποτέ σε καμία χώρα του κόσμου εξάλειψη των φυσικών καταστροφών ή των ακραίων φυσικών φαινομένων. Υπάρχει μόνο διαρκής προσπάθεια περιορισμού και καλύτερη, σωστότερη αντιμετώπιση των επιπτώσεών τους.
Τι εννοείτε ακριβώς;
Εννοώ ότι με βάση την εμπειρία και τα διδάγματα από τις παλαιότερες καταστροφές, τέθηκε ως πρώτη και κορυφαία προτεραιότητα η προστασία της ανθρώπινης ζωής, με την προληπτική έγκαιρη προειδοποίηση των πολιτών. Τονίζω –γιατί έχουμε την τάση να το υποβαθμίζουμε ή να το αγνοούμε– ότι το 112 είναι μια μεγάλη κατάκτηση. Αν υπήρχε σε άλλες καταστροφές, μπορεί να μην είχαμε θρηνήσει θύματα ή, σε πολλές περιπτώσεις, τόσα θύματα. Όλα τα εργαλεία και μέσα που έχουμε σήμερα μας κάνουν πιο αισιόδοξους για τα επόμενα χρόνια.
Υπουργέ, βλέπουμε όλο και πιο έντονα τα σημάδια της Κλιματικής Κρίσης. Πόσο ανθεκτική θεωρείτε ότι είναι η Αθήνα και η Αττική ευρύτερα; Υπάρχουν σοβαρά ζητήματα στη Χαμοστέρνας, που πάντα πλημμυρίζει, οι λίμνες που έχουν δημιουργηθεί στην κοίτη του Κηφισού.
Η ανθεκτικότητα των υποδομών είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα. Οφείλουμε όλοι οι συναρμόδιοι φορείς και υπουργεία να συνεργαστούμε και προληπτικά, όχι μόνο επί του πεδίου, γιατί η πρόληψη είναι πιο σημαντική από την αντιμετώπιση του φαινομένου όταν εκδηλώνεται. Δηλαδή, αν έχουμε κάνει αυτά τα οποία ο καθένας μας έχει την αρμοδιότητα και την υποχρέωση να κάνει σε επίπεδο πρόληψης, τότε προφανώς οι καταστροφικές συνέπειες θα είναι κατά πολύ μικρότερες.
Δυστυχώς, στη χώρα μας, διαχρονικά, αν περάσουμε στο κεφάλαιο πλημμύρες, δεν είχαν γίνει αυτά που έπρεπε και, ακόμη χειρότερα, είχαν γίνει πράγματα που δεν έπρεπε να γίνουν. Να χτίζουμε μέσα στις κοίτες ποταμών, ρεμάτων, να μην υπάρχουν οριοθετήσεις, να καταπατώνται δασικές περιοχές και λεκάνες απορροής. Λέμε πολύ σωστά ότι η φύση εκδικείται, κι αυτό ακριβώς συμβαίνει όταν σε μια πολύ δυνατή, με ακραίες τιμές βροχόπτωση πλημμυρίζουν δρόμοι, σπίτια και υποδομές. Να αναγνωρίσουμε πάντως ότι τα τελευταία χρόνια οι δήμοι και οι περιφέρειες, που έχουν πλέον την αντίστοιχη αρμοδιότητα, προχώρησαν σε μια σειρά από προληπτικές ενέργειες, αλλά δυστυχώς έχουμε ακόμη πολύ δρόμο να διανύσουμε.
Στο Αιγίς έχει ενταχθεί το masterplan όλων των περιφερειών για τα αντιπλημμυρικά έργα και εκτιμώ ότι αυτό είναι μια πολύ μεγάλη συνεισφορά του υπουργείου προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Το είδαμε, όμως, και με τον Daniel στη Θεσσαλία ότι δεν αρκούν μόνο οι μελέτες ή μόνο τα masterplans.
Η Αττική έχει την εξής ιδιαιτερότητα: έχουμε ορεινούς όγκους από σχεδόν όλες τις πλευρές κι επειδή συνέβησαν πολλές καταστροφές λόγω των πυρκαγιών τα τελευταία χρόνια, δυστυχώς σε πάρα πολλά σημεία της υπάρχει ο κίνδυνος πλημμυρικών φαινομένων. Αυτά τα σημεία έχουν εντοπιστεί, προχωράνε έργα από πλευράς και δήμων και περιφερειών και, με την εμπειρία την οποία έχουμε αποκτήσει τα προηγούμενα χρόνια, θεωρώ ότι, όσο περνάνε τα χρόνια, θα τα θωρακίζουμε ακόμη παραπάνω.
Δύο χρόνια μετά τις καταστροφές του Daniel στη Θεσσαλία, περιμένουμε το σχέδιο για τη μετακίνηση κατοίκων από χωριά που επλήγησαν βαριά. Υπάρχουν εξελίξεις σε αυτό το πεδίο;
Το ζήτημα της Θεσσαλίας ανέδειξε μια έλλειψη - παθογένεια του κρατικού μηχανισμού, που κυρίως αφορούσε την έλλειψη, ίσως, και ενός θεσμικού πλαισίου, αλλά και των διαδικασιών που πρέπει να γίνουν μετά την καταστροφή. Το θέμα δεν είναι μόνο να προλάβουμε την καταστροφή ή να την αντιμετωπίσουμε, είναι και τι κάνουμε μετά ώστε να τρέξουν πολλές διαδικασίες για τους συμπολίτες μας, είτε για το κομμάτι της στέγασής τους, είτε για μία πρώτη αποζημίωση, ώστε να καλύψουν τα πρώτα τους έξοδα, τις πρώτες δαπάνες για το σπίτι τους, την επιχείρησή τους, την καθημερινότητά τους. Στη χώρα μας όταν πάμε να δημιουργήσουμε μια νέα δομή, ένα νέο θεσμικό πλαίσιο, υπάρχουν και οι λεγόμενες «παιδικές ασθένειες», άρα κάποιες καθυστερήσεις και κάποια θεσμικά κενά…
Υπάρχουν και σήμερα εκκρεμότητες, γιατί δεν είναι μόνο η Θεσσαλία. Δυστυχώς φυσικές καταστροφές είχαμε σε όλη τη χώρα – στο Αρκαλοχώρι στην Κρήτη, στη Σάμο, στην Κεφαλονιά και αλλού. Δεν μπορώ να πω ότι μας περιποιεί τιμή ως Πολιτεία. Υπάρχουν υποθέσεις που πηγαίνουν πίσω 20-25 χρόνια. Ως Υπουργείο, για να τρέξουμε τις διαδικασίες, με τον αρμόδιο υφυπουργό τον κ. Κατσαφάδο έχουμε συζητήσει αναλυτικά για το πώς θα επιταχύνουμε τις διαδικασίες μέσω της ψηφιοποίησης, μέσω κάποιων προγραμμάτων. Θεωρώ ότι αυτή η κατάσταση θα αρχίσει να ομαλοποιείται άμεσα.
Βρίσκεστε σε ένα Υπουργείο όπου έχετε να διαχειριστείτε και απρόβλεπτες καταστάσεις. Ένας σεισμός δεν ξέρουμε σχεδόν ποτέ, πότε και πού θα χτυπήσει ή τι μεγέθους θα είναι.
Κοιτάξτε, καταρχάς πλέον υπάρχει συσσωρευμένη γνώση από τους επιστήμονες. Ο ΟΑΣΠ, του οποίου πρόεδρος είναι ο κ. Λέκκας, είναι ένας οργανισμός εποπτευόμενος από το Υπουργείο. Από κάτω υπάρχουν διάφορες επιτροπές, οι οποίες ασχολούνται με συγκεκριμένα φαινόμενα, μεταξύ των οποίων και οι σεισμοί ή η παρακολούθηση των ηφαιστείων. Το είδαμε και στην περίπτωση της Σαντορίνης. Με βάση τις προτάσεις του ΟΑΣΠ, υπάρχουν μια σειρά από δραστηριότητες, είτε ενημερωτικού χαρακτήρα για σχολεία και τον ευρύτερο πληθυσμό, είτε ενέργειες για τον έλεγχο δημοσίων κτιρίων –επίσης μια από τις προτάσεις του ΟΑΣΠ–, και αυτό θα πρέπει να το δούμε οργανωμένα. Σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, που μας δίνει σεισμικά φαινόμενα, πρέπει να είμαστε όσο το δυνατό καλύτερα προετοιμασμένοι.
Ποιες είναι οι προτεραιότητες που έχετε θέσει από την ημέρα που ήρθατε στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας;
Κυριολεκτικά, ανέλαβα έναν μήνα πριν την τυπική έναρξη της αντιπυρικής περιόδου. Στο επιχειρησιακό κομμάτι, προτεραιότητά μας είναι να μπούμε στο καλοκαίρι όσο γίνεται καλύτερα προετοιμασμένοι. Πραγματικά νιώθω αισιόδοξος. Από εκεί και πέρα, υπάρχουν θεσμικές πρωτοβουλίες τις οποίες θα λάβουμε για το συγκεκριμένο Υπουργείο, διότι ναι μεν έχουν γίνει πολλά βήματα όσον αφορά τη δημιουργία του, αλλά ακόμα απομένουν να γίνουν αρκετά προκειμένου να δούμε ένα ολοκληρωμένο Υπουργείο – όπως τουλάχιστον το φανταζόμαστε και το οραματιζόμαστε, σε επίπεδο πρόληψης, επιπλέον καταστολής αλλά και αποζημίωσης. Δηλαδή και τα τρία στάδια που αφορούν τις φυσικές καταστροφές. Πρέπει να δούμε, συνεπώς, και τη θεσμική θωράκιση. Αυτή τη στιγμή το Υπουργείο δεν διαθέτει τυπικό οργανόγραμμα, με γενικές διευθύνσεις. Είναι κάτι το οποίο επιθυμώ να προχωρήσω. Μάλιστα, τους επόμενους μήνες θα εισηγηθώ στο Υπουργικό Συμβούλιο ένα σχέδιο προς αυτή την κατεύθυνση, το οποίο θα ορίζει τι κάνει ο καθένας, πότε το κάνει και με ποια διαδικασία, και βεβαίως και με ποια μέσα.
Γιατί προχωράτε στην απόφαση να αναλάβει η Πυροσβεστική τον έλεγχο των καταγγελιών για τα ακαθάριστα οικόπεδα και την επιβολή προστίμων;
Για δύο λόγους. Ο πρώτος είναι ότι οι δημοτικές αρχές, που μέχρι σήμερα είχαν την αρμοδιότητα για τον έλεγχο και την επιβολή κυρώσεων σε περιπτώσεις ακαθάριστων οικοπέδων, αντιμετωπίζουν συχνά αντικειμενικές δυσκολίες, όπως περιορισμένο προσωπικό, αυξημένο όγκο εργασιών και αδυναμία άμεσης ανταπόκρισης σε μεγάλο αριθμό καταγγελιών. Η Πυροσβεστική Υπηρεσία διαθέτει εξειδικευμένα κλιμάκια, σύγχρονα επιχειρησιακά εργαλεία και δομές άμεσης επέμβασης, γεγονός που την καθιστά πιο αποτελεσματική στην έγκαιρη διαχείριση και αντιμετώπιση τέτοιων περιστατικών. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι δεν πρέπει να επιτρέψουμε να παγιωθεί μια αντίληψη του «σιγά, δεν έγινε και τίποτα αν δεν το καθαρίσω». Η ανοχή απέναντι σε τέτοιες συμπεριφορές δημιουργεί μια επικίνδυνη νοοτροπία εφησυχασμού, η οποία υπονομεύει τις συλλογικές προσπάθειες πρόληψης και ενισχύει τον κίνδυνο καταστροφικών συνεπειών για ολόκληρες κοινότητες. Πρέπει να γίνει απόλυτα κατανοητό ότι κάθε πράξη αμέλειας, όσο μικρή κι αν φαίνεται, μπορεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις. Για τον λόγο αυτό, η Πολιτεία οφείλει να επιδεικνύει συνέπεια και αυστηρότητα στην εφαρμογή των μέτρων πρόληψης, επιβάλλοντας κυρώσεις όπου διαπιστώνονται παραβάσεις. Μόνο έτσι θα εμπεδωθεί στην κοινωνία το αίσθημα ευθύνης και η ανάγκη συμμετοχής όλων στην προστασία του φυσικού και οικιστικού περιβάλλοντος.
Φαντάζομαι ότι, τώρα που η θερμοκρασία όλο και ανεβαίνει, ξεκινά η μεγάλη ανησυχία.
Νομίζω ότι οποιοσδήποτε έχει αίσθηση του καθήκοντος και της ευθύνης την οποία αναλαμβάνει δεν μπορεί να είναι ήσυχος με δεδομένα όσα έχουμε δει όλα τα προηγούμενα χρόνια. Κι επειδή θα υπάρξουν περιστατικά φυσικών καταστροφών, και συγκεκριμένα πυρκαγιών, το θέμα είναι να είμαστε κυριολεκτικά alert όλο το 24ωρο. Όχι μόνο ο υπουργός, γιατί ο υπουργός δεν θα πάει με κάποια μάνικα να σβήσει, αλλά η Πυροσβεστική, στην οποία έχω εμπιστοσύνη για το έργο της, γιατί ξέρω ότι έχουν και την εμπειρία και την εκπαίδευση και το ήθος και το σθένος να κάνουν αυτό που πρέπει. Από τη δική μας πλευρά, οφείλουμε να τους δώσουμε όλα τα εργαλεία ή ό,τι μπορούμε για να διευκολύνουμε αυτή την προσπάθεια. Αλλά, σε κάθε περίπτωση, δεν σας κρύβω ότι το κινητό μου είναι 24 ώρες το 24ωρο ανοιχτό. Προφανώς και είμαι εκεί, ενημερώνομαι σε πραγματικό χρόνο, ώστε θεσμικά, με βάση τις δικές μου αρμοδιότητες, να μπορώ να κάνω το καλύτερο δυνατό. Είναι ένας οικουμενικός στόχος το συγκεκριμένο υπουργείο.
Σε άλλο ζήτημα τώρα, η πρόταση του ΠΑΣΟΚ για προανακριτική για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη σας θέτει στο κάδρο.
Κοιτάξτε, ειλικρινά σας λέω ότι υπήρξε μια προχειρότητα από πλευράς ΠΑΣΟΚ. Αντιλαμβάνομαι την αγωνία τους, μέσα στην περιδίνηση στην οποία βρίσκονται τις τελευταίες εβδομάδες και λόγω της πτώσης των ποσοστών τους, να επιχειρούν να εκμεταλλευτούν και αυτοί μια πραγματική τραγωδία και να εμπλέξουν πολιτικές και ποινικές ευθύνες. Νομίζω ότι τις τελευταίες μέρες έχει καταδειχθεί τεκμηριωμένα πόσο πρόχειρη και επιφανειακή, έωλη και νομικά αβάσιμη ήταν η συγκεκριμένη πρόταση του ΠΑΣΟΚ.
Καθόσον με αφορά, σας λέω το εξής απλό: Η πρόταση την οποία κατέθεσε το ΠΑΣΟΚ αναφέρεται σε μια χρονική περίοδο που και τυπικά δεν ήμουν στο υπουργείο. Θεωρώ ότι μέσα από τέτοιου είδους πρωτοβουλίες φαίνεται ότι, δυστυχώς, κάποια κόμματα δεν θέλουν να φανεί η αλήθεια. Στην ουσία μπερδεύουν περισσότερο τον κόσμο, δεν αφήνουν τη Δικαιοσύνη να κάνει πραγματικά το καθήκον της, που είναι η διερεύνηση των ποινικών ευθυνών, και μ’ αυτόν τον τρόπο θεωρώ ότι στην ουσία συσκοτίζουν την προσπάθεια ανεύρεσης της αλήθειας και της αιτίας που οδήγησε στην τραγωδία των Τεμπών. Σας το λέω σαν έναν επιπλέον λόγο, γιατί το μυαλό μου είναι αυτή τη στιγμή μόνο στο πώς θα έχουμε ένα όσο το δυνατόν πιο ήσυχο καλοκαίρι. Εμένα αυτή τη στιγμή το μυαλό μου είναι στην ευθύνη που μου έχει αναθέσει ο πρωθυπουργός να καταφέρουμε αυτό το καλοκαίρι να κάνουμε το εθνικό μας καθήκον, δηλαδή να προστατεύσουμε ανθρώπινες ζωές, το περιβάλλον και τις περιουσίες. Γι’ αυτόν τον λόγο δεν έχω σε καμία περίπτωση τη βούληση να έρθω σε αντιπαράθεση με κανένα από τα κόμματα. Χρειαζόμαστε όλες τις δυνάμεις ενωμένες στον τομέα της Πολιτικής Προστασίας.