Η Πολιτική Προστασία (Civil Protection) αναφέρεται στο σύνολο των δραστηριοτήτων που αποσκοπούν στην προστασία της ζωής και της περιουσίας των πολιτών έναντι των κινδύνων από φυσικές, τεχνολογικές και περιβαλλοντικές καταστροφές και στοχεύουν στη μείωση των συνεπειών τους σε ευρωπαϊκό επίπεδο καθώς και πέραν αυτού, συμπληρωματικά με τις εθνικές πολιτικές (Aρχή της Eπικουρικότητας, Principle of Subsidiarity).
Ιστορικά οι δράσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στον τομέα της Πολιτικής Προστασίας ξεκινούν το 1985 με την ίδρυση της υπηρεσιακής μονάδας Πολιτικής Προστασίας υπό τη Γενική Διεύθυνση Περιβάλλοντος.
Το 1987, με ψήφισμα του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), θεσπίστηκε το Μόνιμο Δίκτυο των Εθνικών Αντιπροσώπων (Permanent Network of National Correspondents-PNNC) για την προώθηση της συνεργασίας των κρατών μελών σε θέματα Πολιτικής Προστασίας. Το δίκτυο απαρτίζεται από εκπροσώπους των υπηρεσιών των εθνικών διοικήσεων που ασχολούνται µε θέματα Πολιτικής Προστασίας και λειτουργεί ως όργανο ανταλλαγής πληροφοριών και εξέτασης διαφόρων πρωτοβουλιών στον τομέα της Πολιτικής Προστασίας.
Το 1997 το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενέκρινε το πρώτο πρόγραμμα δράσεων για την Πολιτική Προστασία (1998 - 1999). Το πρώτο αυτό πρόγραμμα δράσεων ακολούθησε ένα δεύτερο και πιο εκτεταμένο 5ετές πρόγραμμα (2000 - 2004), το οποίο παρατάθηκε ως το τέλος του 2006.
Από τον Φεβρουάριο του 2010, στο πλαίσιο των εργασιών της νέας τότε Ευρωπαϊκής Επιτροπής 2009-2014, η Πολιτική Προστασία μεταφέρεται στη Γενική Δ/νση Ανθρωπιστικής Βοήθειας, η οποία πλέον αναφέρεται ως «Ευρωπαϊκή Πολιτική Προστασία και Επιχειρήσεις Ανθρωπιστικής Βοήθειας» (European Civil Protection and Humanitarian Aid Operations – DG ECHO).
Σημαντική πρωτοβουλία σε ευρωπαϊκό επίπεδο αποτέλεσε η καθιέρωση του Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας της Ένωσης που θεσπίστηκε το 2001. Για την εφαρμογή του Μηχανισμού η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συνεπικουρείται από επιτροπή εκπροσώπων των κρατών μελών (Επιτροπή Πολιτικής Προστασίας-Civil Protection Committee).
Παροχή και Λήψη Διεθνούς Συνδρομής
Εθνική Εκπροσώπηση
Η ΓΓΠΠ εκπροσωπεί τη χώρα στην ΕΕ για θέματα Πολιτικής Προστασίας και για το λόγο αυτό συμμετέχει στην ομάδα εργασίας του Συμβουλίου της ΕΕ «Πολιτική Προστασία» (PROCIV), καθώς και με εκπροσώπους της στο Μόνιμο Δίκτυο των Εθνικών Αντιπροσώπων στην Επιτροπή Πολιτικής Προστασίας (Civil Protection Committee) όσο και σε επιτροπές που έχουν ως σκοπό τη στήριξη του έργου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Η Συνθήκη της Λισαβόνας
Η Συνθήκη της Λισαβόνας, σε ισχύ από τα τέλη του 2009, δημιουργεί νέους τομείς αρμοδιοτήτων στους οποίους μπορεί να παρέμβει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Σύμφωνα με το άρθρο 6 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της ΕΕ προβλέπεται η αρμοδιότητα της Ένωσης να αναλαμβάνει δράσεις για την υποστήριξη, τον συντονισμό ή τη συμπλήρωση των δράσεων των κρατών μελών, μεταξύ άλλων και στον τομέα της Πολιτικής Προστασίας.
Σύμφωνα με το άρθρο 196 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της ΕΕ, η Ένωση οφείλει να ενθαρρύνει τη συνεργασία μεταξύ των κρατών μελών ώστε να βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα των συστημάτων πρόληψης και προστασίας απέναντι στις φυσικές ή ανθρωπογενείς καταστροφές.
Πιο συγκεκριμένα, η Ένωση με τις δράσεις της οφείλει να:
α. Υποστηρίζει και να συμπληρώνει τις δράσεις των κρατών μελών σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο στην πρόληψη, την προετοιμασία του προσωπικού Πολιτικής Προστασίας και στην αντιμετώπιση φυσικών ή ανθρωπογενών καταστροφών εντός της Ένωσης.
β. Προωθεί την άμεση και αποτελεσματική επιχειρησιακή συνεργασία στην Ένωση ανάμεσα στις εθνικές αρχές Πολιτικής Προστασίας
γ. Προωθεί τη συνοχή των δράσεων Πολιτικής Προστασίας που αναλαμβάνονται σε διεθνές επίπεδο
Σύμφωνα με το άρθρο 222 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της ΕΕ («Ρήτρα Αλληλεγγύης») η Ένωση και τα κράτη μέλη δρουν από κοινού σε πνεύμα αλληλεγγύης εάν κάποιο κράτος μέλος δεχθεί τρομοκρατική επίθεση ή αντιμετωπίζει φυσική ή ανθρωπογενή καταστροφή. Στην περίπτωση αυτή, μετά από αίτημα των πολιτικών αρχών του πληττόμενου κράτους μέλους, η Ένωση κινητοποιεί όλα τα μέσα που διαθέτει για να συνδράμει το κράτος μέλος.
Γενική Διεύθυνση Πολιτικής Προστασίας και Επιχειρήσεων Ανθρωπιστικής Βοήθειας (DG ECHO)
Όποτε υπάρχει καταστροφή ή ανθρωπιστική κατάσταση έκτακτης ανάγκης, η ΕΕ παρέχει βοήθεια στις πληγείσες χώρες, σύμφωνα με τις θεμελιώδεις αρχές της ανθρωπιστικής βοήθειας: ανθρωπισμός, αμεροληψία, ουδετερότητα και ανεξαρτησία.
Η ανθρωπιστική δράση της ΕΕ ενσωματώνει επίσης την αρχή της αλληλεγγύης, όπως ορίζεται στη Συνθήκη της Λισαβόνας, η οποία ορίζει ότι η ΕΕ θα παρέχει βοήθεια, ανακούφιση και προστασία στα θύματα φυσικών και ανθρωπογενών καταστροφών και θα ενθαρρύνει τη συνεργασία μεταξύ των κρατών μελών προς τον σκοπό αυτό (Συνθήκη της Λισαβόνας, άρθρα 196 και 214).
Η Πολιτική Προστασία και η ανθρωπιστική βοήθεια είναι συμπληρωματικές. Στην περίπτωση της ανθρωπιστικής βοήθειας, η Γενική Διεύθυνση Πολιτικής Προστασίας και Ανθρωπιστικής Βοήθειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG ECHO) -από κοινού με τα κράτη μέλη της ΕΕ- αποτελεί έναν από τους κορυφαίους παγκόσμιους χορηγούς ανθρωπιστικής βοήθειας. Όσον αφορά την Πολιτική Προστασία, η ΕΕ αναλαμβάνει υποστηρικτικό ρόλο, συντονίζοντας τις εθελοντικές συνεισφορές σε είδος βοήθειας από χώρες που συμμετέχουν στον Μηχανισμό Πολιτικής Προστασίας της ΕΕ.
Η DG ECHO παρέχει βοήθεια σε άτομα που έχουν ανάγκη από το 1992. Ο ετήσιος ανθρωπιστικός προϋπολογισμός της υπερβαίνει το 1 δισεκατομμύριο ευρώ και βοηθά εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο κάθε χρόνο.
Περισσότερες πληροφορίες: https://ec.europa.eu/echo/index_en
Ο Μηχανισμός Πολιτικής Προστασίας της Ένωσης
Ο Μηχανισμός Πολιτικής Προστασίας της Ένωσης παρέχει ένα πλαίσιο συνεργασίας και παροχής βοήθειας σε περιπτώσεις μεγάλων έκτακτων αναγκών εντός και εκτός της Ένωσης. Το νομοθετικό πλαίσιο θεσπίστηκε με την Απόφαση του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2001 περί κοινοτικού μηχανισμού για τη διευκόλυνση της ενισχυμένης συνεργασίας στις επεμβάσεις βοήθειας της Πολιτικής Προστασίας (2001/792/ΕΚ, Ευρατόμ).
Τα επόμενα χρόνια η αρχική απόφαση τροποποιήθηκε διαδοχικά με την απόφαση του Συμβουλίου της 8ης Νοεμβρίου 2007 περί δημιουργίας κοινοτικού Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας (αναδιατύπωση) (2007/779/ΕΚ, Ευρατόμ) και την απόφαση 1313/2013/ΕU 17ης Δεκεμβρίου 2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για έναν Μηχανισμό Πολιτικής Προστασίας της Ένωσης (Union Civil Protection Mechanism).
Ο Μηχανισμός μπορεί να ενεργοποιηθεί σε περιπτώσεις φυσικών και ανθρωπογενών καταστροφών, τρομοκρατικών ενεργειών και τεχνολογικών, ραδιολογικών ή περιβαλλοντικών ατυχημάτων, συμπεριλαμβανομένης και της ακούσιας θαλάσσιας ρύπανσης, κατά την ειρηνική περίοδο.
Κάθε χώρα που πλήττεται από μεγάλες καταστροφές μπορεί να ζητήσει βοήθεια, καθώς και την κινητοποίηση επιχειρησιακών μέσων που έχουν εθελοντικά παρασχεθεί στην ΕΕ από τις χώρες του Μηχανισμού. Στον Μηχανισμό συμμετέχουν σήμερα 37 χώρες: τα 27 κράτη μέλη της Ένωσης, η Ισλανδία και η Νορβηγία από τις χώρες του ΕΟΧ (Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου), καθώς και η Αλβανία, η Βόρεια Μακεδονία, η Βοσνία-Ερζεγοβίνη, το Μαυροβούνιο, η Σερβία, η Τουρκία, η Μολδαβία και η Ουκρανία.
Η ΓΓΠΠ του ΥΚΚΠΠ συμμετέχει ενεργά στον Μηχανισμό Πολιτικής Προστασίας της Ένωσης και συνδέεται μέσω της ειδικής διαβαθμισμένης ηλεκτρονικής πλατφόρμας «CECIS» με το Κέντρο Συντονισμού Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών (ERCC) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (https://civil-protection-humanitarian-aid.ec.europa.eu/what/civil-protection/emergency-response-coordination-centre-ercc_en).
Σημειώνεται ότι η χώρα μας συμμετέχει με προσφορά μονάδων Πολιτικής Προστασίας (όπως ομάδες έρευνας και διάσωσης, μονάδες αντιμετώπισης δασικών πυρκαγιών, ιατρικές μονάδες κ.λπ.), καθώς και με εμπειρογνώμονες, ενώ συμμετέχει και σε ασκήσεις του Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας της Ένωσης.
ΕΜΠΕΙΡΟΓΝΩΜΟΝΕΣ ΤΟΥ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ
Η ΓΓΠΠ του ΥΚΚΠΠ είναι αρμόδια για τη συμμετοχή προσωπικού ελληνικών φορέων στα διάφορα σεμινάρια του Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας της Ένωσης με σκοπό την κατάρτιση ειδικών εμπειρογνωμόνων, τόσο μελών των Μονάδων όσο και τεχνικών εμπειρογνωμόνων, ικανών για ανάπτυξη στο πεδίο εφόσον απαιτηθεί μέσω ειδικού ευρωπαϊκού εκπαιδευτικού προγράμματος.
https://civil-protection-knowledge-network.europa.eu/disaster-preparedness/union-civil-protection-mechanism-training-programme
Παροχή και λήψη διεθνούς βοήθειας
Η αποκλειστική αρμοδιότητα της υποβολής αιτημάτων διεθνούς συνδρομής για τη χώρα μας ανήκει στη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας. Το αίτημα των κρατικών υπηρεσιών για συνδρομή άλλων Αρχών, Υπηρεσιών και Φορέων της ημεδαπής ή αλλοδαπής με σκοπό την αντιμετώπιση κάθε μορφής καταστροφής υποβάλλεται αποκλειστικά μέσω της ΓΓΠΠ.
Η πολιτική της ΓΓΠΠ στη διαχείριση είτε των αιτημάτων Ελληνικών Αρχών είτε άλλων κρατών για συνδρομή με μέσα και ανθρώπινο δυναμικό για την αντιμετώπιση φυσικών και τεχνολογικών καταστροφών μείζονος κλίμακας αφορά στην άμεση ανταπόκριση και στο συντονισμό των εμπλεκομένων φορέων. Σκοπός είναι η αποτελεσματική διαχείριση της διεθνούς συνδρομής.
H Μονάδα Ευρωπαϊκού Μηχανισμού και Διεθνούς Συνδρομής (Unit4-EUCPM/rescEU) του Εθνικού Συντονιστικού Κέντρου Επιχειρήσεων και Διαχείρισης Κρίσεων (Ε.Σ.Κ.Ε.ΔΙ.Κ.) είναι αρμόδια για τη συμμετοχή του Ε.Σ.Κ.Ε.ΔΙ.Κ. στους μηχανισμούς ενεργοποίησης αντίστοιχων κέντρων άλλων χωρών και την ενεργοποίηση των απαραίτητων διαδικασιών στις περιπτώσεις αποστολής ή λήψης διεθνούς βοηθείας, στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας (άρθρο 36, παρ. 7, εδάφιο δ του N. 4662/2020).
Από το 2001 μέχρι και σήμερα η Ελλάδα έχει ανταποκριθεί σε πάνω από 70 αιτήματα παροχής βοήθειας μέσω του Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας της Ένωσης, ενώ αντίστοιχα έχει αιτηθεί συνδρομής 17 φορές. Ειδικότερα, από το 2020 έως και σήμερα η χώρα μας έχει ανταποκριθεί σε 58 αιτήματα παροχής βοήθειας ενώ έχει αιτηθεί βοήθεια 4 φορές μέσω του Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας της Ένωσης.
Ικανότητες Πολιτικής Προστασίας της Ελλάδας στο πλαίσιο του Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας της Ένωσης
1. Ευρωπαϊκή Δεξαμενή Πολιτικής Προστασίας (European Civil Protection Pool – ECPP)
Πρόκειται για μια «εθελοντική δεξαμενή προδεσμευμένων ικανοτήτων των κρατών μελών», στην οποία εντάσσονται «οι Μονάδες Πολιτικής Προστασίας, άλλες ικανότητες αντιμετώπισης και οι εμπειρογνώμονες», με καθορισμένα πρότυπα ποιότητας. Με αυτόν το τρόπο ξεπεράστηκαν αδυναμίες του παρελθόντος και πλέον υφίσταται ένα προσχεδιασμένο, προσυμφωνημένο και προβλέψιμο σύστημα αναγνώρισης των διαθέσιμων πόρων.
Στη βάση αναγνωρισμένων κινδύνων, η Επιτροπή έχει τη δυνατότητα να εντοπίζει τα κενά ικανοτήτων και να εξετάζει κατά πόσο αυτές υπάρχουν στα κράτη μέλη, προτρέποντάς τα να τις εντάξουν στην Ευρωπαϊκή Δεξαμενή Πολιτικής Προστασίας.
Ελληνικές Μονάδες Πολιτικής Προστασίας - EU MODULES:
2. Ικανότητες rescEU (Άρθρο 12, Απόφαση αριθ. 1313/2013/ΕΕ)
Οι ικανότητες rescEU θεσπίστηκαν με την Απόφαση υπ’ αριθ. 2019/420/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης της 13ης Μαρτίου 2019, με την οποία τροποποιήθηκε η Απόφαση υπ’ αριθ. 1313/2013/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου «Περί Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας της Ένωσης». Αποτελεί κοινή δεξαμενή μέσων της ΕΕ για την αντιμετώπιση καταστροφών, ως λύση ύστατης ανάγκης (“safety net”).
Η δημιουργία ικανοτήτων rescEU από τα κράτη μέλη χρηματοδοτείται από την ΕΕ σε ποσοστό 100% και οι εν λόγω ικανότητες βρίσκονται σε κατάλληλη γεωγραφική διασπορά σε όλη την ΕΕ. Η απόφαση ενεργοποίησης πραγματοποιείται σε «στενό συντονισμό» μεταξύ του ERCC, του κράτους φιλοξενίας, της ικανότητας rescEU και του κράτους που αιτείται βοήθεια.
Μεταβατικό rescEU για τις ικανότητες εναέριας δασοπυρόσβεσης (rescEU transition – Aerial Forest Firefighting capacities)
Το μεταβατικό rescEU (άρθρο 35, Απόφαση αριθ. 1313/2013/ΕΕ) με ισχύ μέχρι την 1η Ιανουαρίου 2025, θεσπίστηκε λόγω της αδυναμίας άμεσης εύρεσης στην αγορά εναέριων μέσων δασοπυρόσβεσης. Τα κράτη μέλη μπορούν να εντάσσουν στο μεταβατικό rescEU εθνικά μέσα που ήδη διαθέτουν, ως προσωρινή λύση μέχρι τη δημιουργία του μόνιμου στόλου εναέριων μέσων δασοπυρόσβεσης rescEU.
Για τα εθνικά μέσα που εντάσσονται στο μεταβατικό rescEU προβλέπεται χρηματοδότηση από την ΕΕ σε ποσοστό 75% του κόστους που είναι απαραίτητο για την εξασφάλιση της διαθεσιμότητάς τους. Όταν εγχώριες καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, ανωτέρα βία ή, σε εξαιρετικές περιπτώσεις, σοβαροί λόγοι εμποδίζουν τη διάθεση των ικανοτήτων αυτών για συγκεκριμένη καταστροφή, το κράτος μέλος ενημερώνει την Επιτροπή, το συντομότερο δυνατόν, κάνοντας αναφορά στο άρθρο 35.
Ενημερωτικό υλικό για το rescEU μπορείτε να αναζητήσετε παρακάτω:
https://civil-protection-humanitarian-aid.ec.europa.eu/what/civil-protection/resceu_en
Ελληνικές Ικανότητες ενταγμένες στο rescEU
a. Μεταβατικό rescEU - Ικανότητες εναέριας δασοπυρόσβεσης
• Ένα ζεύγος αεροσκαφών, τύπου Canadair CL-415
• Ένα ζεύγος αμφίβιων αεροσκαφών, τύπου Air-tractor AT802F
• Ένα ελικόπτερο βαρέως τύπου, Erickson S-64
b. rescEU
- Αύξηση των επιπέδων ετοιμότητας
- Ανταλλαγή εμπειρογνωμοσύνης, τεχνογνωσίας και βέλτιστων πρακτικών
- Βελτίωση της διασυνοριακής συνεργασίας,
- Ανάπτυξη της επαγγελματικής δικτύωσης και της κοινής ορολογίας.
Ασκήσεις Πολιτικής Προστασίας
Οι Ασκήσεις Πολιτικής Προστασίας του Μηχανισμού προσφέρουν το κατάλληλο πλαίσιο για την ενίσχυση της πρόληψης, της ετοιμότητας και της αντιμετώπισης των καταστροφών. Οι Ασκήσεις Πολιτικής Προστασίας επιδιώκουν τη διασφάλιση της συμβατότητας και της συμπληρωματικότητας μεταξύ των ομάδων παρέμβασης που αναπτύσσονται σε αποστολές μέσω του Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας της Ένωσης, καθώς και τη βελτίωση των ικανοτήτων των Εμπειρογνωμόνων του συστήματος Πολιτικής Προστασίας της Ευρώπης.
Ασκήσεις EU MODEX
Οι Ασκήσεις EU MODEX εξετάζουν τον συντονισμό, τη δια-λειτουργικότητα, την αυτάρκεια, τις τυπικές διαδικασίες λειτουργίας (standard operating procedures) και τα πρωτόκολλα ασφάλειας των συμμετεχουσών Ικανοτήτων Απόκρισης.
Επιπλέον, αξιοποιούνται και για την πιστοποίηση των Μονάδων και άλλων Ικανοτήτων Απόκρισης προκειμένου αυτές να ενταχθούν στην Ευρωπαϊκή Δεξαμενή Πολιτικής Προστασίας.
- Ασκήσεις Μονάδων επί Χάρτου: Bασίζονται σε σενάριο Άσκησης και επικεντρώνονται στη λήψη στρατηγικών αποφάσεων και στη διοικητική προετοιμασία για μια διεθνή αποστολή (deployment).
- Ασκήσεις Μονάδων Πεδίου: Επικεντρώνονται σε επιχειρησιακού χαρακτήρα πτυχές κατά τη διάρκεια των διαφόρων φάσεων μίας διεθνούς Αποστολής. Τα σενάρια των Ασκήσεων αφορούν πλημμύρες, δασικές πυρκαγιές, ΧΒΡΠ, σεισμούς και ιατρικές ανάγκες.
Νομικό πλαίσιο της ΕΕ
Τα προγράμματα στα οποία συμμετέχει η ΓΓΠΠ και βρίσκονται σε εξέλιξη είναι:
COVALEX - Community of Valued Experts in Hydrometeorological and Technological Multi-hazards
ROSES - Cross Border Risk Awareness in Western Balkans
Ενδεικτικά Προγράμματα στα οποία η Ελλάδα συμμετείχε τα προηγούμενα χρόνια:
BALANCE - Large Scale Earthquake Management at Western Balkans through Joint Cross Border Cooperation Activities
PRINCE- Preparedness Response for CBRNE INCidEnts
TaFF - Tackling consequences of extreme rainfalls and FlashFloods